Fysioterapiasta apua nopeasti ja kustannustehokkaasti

Sveitsissä fysioterapian professorina toimiva, ulkomailla koko fysioterapeutin työuransa ajan työskennellyt Hannu Luomajoki on sitä mieltä, että sote-uudistusta valmistelevassa Suomessa ollaan jo monessa asiassa matkalla oikeaan suuntaan. – Meillä on jo paikoin alettu toteuttaa järkevää työnjakoa, jossa tuki- ja liikuntaelinongelmaisten ensikontaktina on fysioterapeutti eikä lääkäri. Käytäntö on hyvin toimiva ja perusteltu ja se tulee ottaa käyttöön vielä laajemmin mm. siksi, että tules-ongelmat aiheuttavat koko Euroopan tasolla suurimmat kustannukset terveydenhuollossa.

Luomajoki toteaa kansainvälisten satunnaistettujen tutkimusten tuoneen viime vuosina hyvin yhdensuuntaista viestiä siitä, miten tuki- ja liikuntaelinsairauksia kannattaa hoitaa.  – Evidenssi näyttää selkeästi, että tyypillisimmissä tules-vaivoissa – olipa kyseessä polvi, selkä tai olkapää – fysioterapialla saadaan yhtä hyvät tulokset kuin esimerkiksi leikkaamalla. Tutkimustulosten seurauksena on jo osin muutettu hoitosuosituksia, mutta tehtävää riittää edelleen.

Luomajoki arvelee, että huono taloustilanne on saattanut viedä asiassa oikeaan suuntaan. – Tuki- ja liikuntaelinongelmissa päästään pitkälle neuvonnalla ja terapialla eikä kalliita lääketieteellisiä tutkimuksia tarvita kaikkien kohdalla ollenkaan. Fysioterapia on lisäksi hyvin kustannustehokasta – hoito on edullista ja vaikuttavaa. Samalla vältetään haittavaikutukset, jollaiset ovat aina mahdollisia ns. lääketieteellisten toimenpiteiden yhteydessä.

Fysioterapian vaikuttavuus perustuu professori Hannu Luomajoen mukaan siihen, että ihmisen paranemisessa ja kuntoutumisessa on harvoin kyse pelkästään jonkin tietyn kudoslöydöksen tai rakenteen teknisestä korjaamisesta. – Tärkeää on kokonaisuus. Fysioterapiassa potilas motivoituu ja saa itselleen keinoja, joiden avulla hän selviytyy paremmin.

Suomessa on jo menty fysioterapeuttien suoravastaanottojen ja mm. kipukoulutuksien myötä oikeaan suuntaan. – Fysioterapeutilla on osaamisensa puolesta hyvät mahdollisuudet auttaa ihmistä ymmärtämään omaa kipuaan, haastatella, selittää ja ohjata – antaa potilaalle ahaa-elämyksiä ja tukea kuntoutumisprosessia.

– Monet potilaat motivoituvat siitä, että heille kerrotaan oman tuki- ja liikuntaelinongelman taustat ja mekanismit ja mitä kaikkea siihen liittyy. Haasteenammehan ovat kroonistuneet, pitkään kivuista kärsineet potilaat – heitä meidän tulee osata auttaa. Akuutit kivut sen sijaan paranevat usein spontaanisti, Hannu Luomajoki toteaa.